Nieuwsbrief April 2019

''Accu van Intercel verovert Europa''

Zo opende het Haarlems Dagblad afgelopen woensdag 20 maart het profiel dat zij schreven over Intercel (zie nieuws). Niet vreemd, want steeds meer klanten ontdekken de voordelen van de Cellpower CLN Lithium accuserie. Deze is sinds kort ook nog eens UN38.3 en IEC62133:2017 gecertificeerd door Dekra. Twee van de strengste certificeringen op het gebied van transport, kwaliteit en veiligheid. Daar zijn we natuurlijk ontzettend trots op! Het is een bevestiging van de betrouwbare en degelijke kwaliteiten van de Cellpower CLN serie. Daar vertellen we u graag meer over, want we blijven immers

Uw kennis in accu's



Nieuws - Productkennis - Technische kennis - Wie is... - Klantencase - Video

Nieuws





Bedrijfsportret door Haarlems Dagblad

Recent is het Haarlems Dagblad bij Intercel over de vloer gekomen om een uitgebreid profiel te maken van ons bedrijf en de mensen die bij ons werken. ''Accu van Intercel verovert Europa'' was de titel, en dat klopt ook wel. Steeds meer klanten ontdekken namelijk dat de Cellpower CLN Lithiumaccu's ook voor hen veel voordelen te bieden hebben. Het artikel geeft een leuk kijkje in onze Haarlemse keuken.


Download hier het complete artikel



Productkennis





Cellpower CLN UN38.3 en IEC62133:2017 gecertificeerd

De doorontwikkeling van de Cellpower CLN serie staat niet stil. Dankzij een constante focus op kwaliteit en prestaties hebben de CLN Lithiumaccu’s recent de UN38.3 en IEC62133:2017 certificeringen verkregen na een serie van uitvoerige tests door Dekra. Daarmee is de Cellpower CLN serie de eerste in Europa van dit type accu die voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van kwaliteit en veiligheid. Daar zijn we natuurlijk ontzettend trots op.

De CLN serie heeft zijn kwaliteiten na een periode van uitvoerige tests, maar inmiddels ook dankzij veel praktijkervaring, meer dan bewezen. De Lithiumtechnologie van deze accuserie stelt de accu’s in staat om tot wel drie keer meer cycli te behalen dan vergelijkbare AGM accu’s. Daarnaast is de actieradius op een enkele lading in bijvoorbeeld een scootmobiel bijna drie keer zo groot. Ondanks deze prestaties zijn CLN accu’s beduidend kleiner en lichter dan vergelijkbare AGM accu’s. Accu’s uit deze serie kunnen dus met recht echte krachtpatsers worden genoemd. De degelijke ACCS (Anti Corrosion Coated Steel) behuizing van deze accu’s onderstreept die eigenschap nog eens. Dat deze nieuwe serie op veel interesse mag rekenen, daar kwamen we tijdens de Rehacare beurs in Düsseldorf afgelopen september al achter. De reacties op de prestaties, de flexibele inzetbaarheid en de degelijkheid waren zeer positief. We hebben dan ook bij Intercel het vertrouwen dat Lithiumaccu’s, zoals die uit de Cellpower CLN serie, de komende jaren een steeds groter marktaandeel zullen gaan veroveren.

De acculaders in de Cellpower CCL serie zijn speciaal ontworpen om Lithiumaccu’s optimaal te kunnen laden. Het hebben van de juiste acculader is zeker bij een Lithiumaccu cruciaal. Doordat Lithiumaccu’s over een BMS beschikken kan niet zomaar iedere lader worden aangesloten. Daarnaast is het door de chemische samenstelling van Lithiumaccu’s ook zeer onverstandig om een verkeerde lader te gebruiken. In het ergste geval zou brand kunnen ontstaan, of zou de accu zelfs kunnen exploderen. De juiste acculader zorgt dus voor een langere levensduur van de accu op meerdere fronten.

De Cellpower CLN en de bijbehorende Cellpower CCL Lithiumladers zijn beiden gewoon uit voorraad leverbaar. U kunt het volledige aanbod in deze series op onze website bekijken. Klik daarvoor hier voor de CLN accuserie, of hier voor de CCL acculaders. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met een van onze specialisten. Zij zullen u graag meer vertellen over de sterke kwaliteiten van de Cellpower CLN Lithiumserie en de voordelen die de serie voor uw applicatie kan hebben.



Technische kennis





Piekstroom

Voor sommige applicaties is het belangrijk dat de aangesloten accu(set) in staat is om een hoge piekstroom te leveren. Er zijn zelfs applicaties die simpelweg niet werken als er geen accuset is aangesloten die in staat is een hoge piekstroom te leveren. Onze technisch expert Jacques legt uit wat een piekstroom precies inhoudt: ‘’Voordat helder kan worden uitgelegd wat een piekstroom precies is, is het belangrijk om te weten dat we ruwweg twee verschillende aanduidingen hebben voor de maximale ontlaadstroom van een accu. Allereerst is er de maximale constante ontlaadstroom. Hiermee wordt aangegeven wat de maximale stroom is die de accu constant kan blijven leveren, zonder dat dit problemen op zou leveren voor de conditie van de accu. De constructie en samenstelling van de accu zijn erop toegerust een dergelijke stroom gedurende een gehele ontlaadcyclus te leveren.

Een tweede manier van aanduiden is de maximale ontlaadstroom van een accu voor een korte tijdsduur. Deze ligt altijd hoger dan de constante ontlaadstroom, maar kan dus niet net zo lang worden volgehouden. Bij stroomafgifte komt namelijk onder andere warmte vrij. Hoe hoger de stroomafgifte, hoe hoger de temperatuur. Een te hoge temperatuur kan de accu beschadigen. Bij de maximale ontlaadstroom kan er veel warmte vrijkomen. Door de duur van de afgifte van een dergelijk hoge stroom te beperken, blijft de temperatuur echter binnen de perken en levert dit daardoor geen schade aan de accu op. Deze hoge stroomafgifte voor korte tijd noemen we een piekstroom. Meestal houden we voor de duur daarvan 5 à 10 seconden aan.

De hoogte van de (maximale) stroomafgifte duiden we aan in aantal Ampères. De piekstroom van een accu zou je dus ook wel de maximale kracht van een accu kunnen noemen. Des te meer Ampères een accu in korte tijd kan leveren, des te hoger de piekstroom. Hoe hoog deze precies is, is van een aantal factoren afhankelijk.

Zoals eerder genoemd is temperatuur een van die factoren. Als de temperatuur te hoog is, kan een accu geen hoge piekstroom leveren zonder beschadigd te raken. Andere belangrijke factoren zijn de bouwkwaliteit van een accu en de gekozen componenten. Zo is het bijvoorbeeld bij AGM Loodzuuraccu’s een vuistregel dat dikkere loodplaten een accu in staat stellen hogere piekstromen te leveren.

Voor sommige applicaties is het belangrijker dat een accu een hoge piekstroom kan leveren dan dat een accu een hoge constante stroomafgifte heeft. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een scootmobiel. Om deze vanuit stilstand vlot op gang te brengen moeten de accu’s kort een hoog vermogen leveren. Hoe hoger de piekstroom, des te gemakkelijker en sneller de scootmobiel op gang komt. Zodra de scootmobiel eenmaal op gang is, kan er een lagere stroomafgifte van de accu’s gevraagd worden. Ook voor een startbooster is het van belang dat de accu’s in een korte tijd een hoge stroom af kunnen geven.

De vraag of een applicatie baat heeft bij accu’s die hoge piekstromen kunnen leveren is van invloed op de keuze voor de soort accu. Er zijn namelijk aanzienlijke verschillen tussen verschillende accusoorten als het gaat om het kunnen leveren van een hoge piekstromen. Een accu die een hoge piekstroom kan leveren is niet per definitie ‘beter’ dan een accu die daar minder goed toe on staat is. Over het algemeen genomen zijn bijvoorbeeld AGM en Lithiumaccu’s beter in staat hoge piekstromen te leveren dan Gelaccu’s. Wat de beste accu is, en of deze in staat moet zijn hoge piekstromen te leveren, is sterk afhankelijk van het doel waarvoor de accu wordt ingezet. Het is dus altijd raadzaam om goed advies in te winnen bij het kiezen van de juiste accu voor uw applicatie.’’



Wie is...





Lawny Hermans

Lawny is een van onze nieuwste aanwinsten op de verkoopafdeling en onder andere verantwoordelijk voor de markt in accupacks voor noodverlichting. Hiervoor is hij al binnen andere afdelingen van ons bedrijf actief geweest. Misschien heeft u hem inmiddels al een keertje aan de telefoon gehad. In de rubriek ‘Wie is’ stelt hij zich aan u voor:

‘’ Ik ben Lawny ben 23 jaar en werk nu ongeveer 2 jaar bij intercel. Ik ben via mijn opleiding Logistiek Supervisor, die ik op dit moment heb afgerond, bij Intercel terechtgekomen. In eerste instantie als magazijnmedewerker, maar inmiddels doorgestroomd naar de verkoopafdeling, waar ik al ruim een half jaar actief ben als commercieel medewerker binnendienst. Dat bevalt mij prima!

Zelf had ik nog geen ervaring op de verkoopafdeling, gelukkig heeft Intercel mij een kans gegeven mijzelf hierin te bewijzen door mij intern op te leiden tot accountmanager binnendienst.

Werken op de verkoopafdeling bij Intercel is erg leuk omdat je veel contacten hebt met verschillende klanten en veel vragen krijgt over accu's waar je een alternatief voor moet zoeken. Vaak doe je dit samen met collega's en krijg je vanuit meerdere hoeken op de afdeling suggesties om zo een correcte oplossing te kunnen bieden.

Sinds kort heb ik de verantwoordelijkheid gekregen over onze energieoplossingen voor noodverlichting. Een mooie uitdaging, want recent is ons assortiment van accupacks voor noodverlichtingsarmaturen sterk uitgebreid, waardoor we nu voor nog meer armaturen een oplossing op maat beschikbaar hebben. Ik ben de laatste tijd dan ook druk bezig om bij onze klanten voor elk noodverlichtingsarmatuur een passend accupack aan te kunnen bieden.’’



Klantencase





Tot wel 25% meer capaciteit: CPX 2.0

De afgelopen twee jaar hebben we bij Intercel verschillende nieuwe Lithium accuproducten aan het assortiment toegevoegd. Dat betekent echter niet dat we hebben stilgezeten als het om andere accutechnieken gaat. Een van de belangrijkste ontwikkelingen die in de afgelopen periode heeft plaatsgevonden, is de introductie van de zogenaamde CPX 2.0 AGM accu’s, die uit dezelfde behuizing tot wel 25% meer capaciteit weten te halen! Dat betekent dus ook een aanzienlijk grotere actieradius, bijvoorbeeld in een scootmobiel.

In eerste instantie worden er drie modellen aangeboden met de verbeterde techniek: De CPX 75-12, CPX 100-12 en CPX 125-12, allemaal in gangbare behuizingsmaten voor de mobiliteitsmarkt. De grootste kracht van deze modellen zit echter niet zozeer in het formaat van de behuizing, maar de capaciteit die Cellpower in die behuizing heeft weten te krijgen. Zo heeft de CPX 75-12 een capaciteit van 75Ah in een behuizing die net zo groot is als de CPX 60-12. Een capaciteitstoename in dezelfde behuizing van 25%.

De nieuwe modellen zijn inmiddels een half jaar op de markt en veel klanten hebben de voordelen al in de praktijk ondervonden. Leveranciers van scootmobielen melden ons dat hun klanten merkbaar meer actieradius uit hun scootmobiel weten te halen. Het is zelden nog spannend is of zij het eind van de dag halen op een acculading, ongeacht of zij lange stukken achtereen rijden of juist veel korte tripjes maken. Zo kunnen zij zorgeloos op pad gaan. Een belangrijk voordeel van de nieuwe CPX modellen is dus dat de gebruiker gewoon de eigen vertrouwde scootmobiel kan blijven gebruiken, maar daar wel merkbaar langer en verder mee kan rijden.

Maar de voordelen van de nieuwe CPX modellen zijn natuurlijk niet alleen voorbehouden voor scootmobielen. Ook andere applicaties die meer accucapaciteit zouden kunnen gebruiken, maar fysiek niet meer ruimte aan een accu kunnen bieden, hebben voordeel bij de hogere capaciteit in dezelfde behuizing. Wilt u meer weten over de nieuwe modellen in de CPX accuserie van Cellpower? Neem dan contact op met een van onze specialisten. Zij vertellen u graag meer over de voordelen die deze accu’s u te bieden hebben.



Video





Technische Unie

Technische Unie is de grootste technische groothandel van Nederland. Voor meer dan 700 leveranciers worden ruim twee miljoen artikelen voortdurend op voorraad worden gehouden, waaronder producten die van Intercel afkomstig zijn. In deze video ziet u waarom Technische Unie al jaren kiest voor de diensten van Intercel voor het op peil houden van een breed assortiment aan kwalitatief hoogwaardige producten.