Veelgestelde vragen

FAQ pagina

Wat Intercel graag wil bereiken is dat we de klant iedere keer weer verrassen door net even dat beetje extra te leveren. 'Betrokken' is niet voor niets één van onze USP’s. Door de klant te begrijpen, kunnen wij de meeste waarde toevoegen!
Staat uw vraag niet bij de FAQ's, stuur dan een mail naar; support@intercel.nl.

  • Algemeen
    • Algemeen
    • Wat zijn de prijzen de producten?

      Intercel staat voor flexibiliteit en maatwerk. Dat betekent dat we voor iedere aanvraag een speciaal aanbod doen. Zo bent u verzekerd van de beste kwaliteit tegen de gunstigste prijs. Wilt u weten welk aantrekkelijk aanbod wij u kunnen doen? Neemt u dan contact op met een van onze specialisten.

    • Hoe garandeert Intercel de kwaliteit van haar producten?

      Intercel begrijpt als geen ander dat een goede kwaliteit van onze producten cruciaal is voor een betrouwbare werking van uw toepassing. Daarom ziet Intercel er streng op toe dat al onze producten aan onze hoge kwaliteitseisen voldoen. Dat gebeurt zowel bij binnenkomst als periodiek. Zodra wij producten aangeleverd krijgen van de fabrikant wordt een vast percentage aan een kwaliteitscontrole onderworpen. Daarbij worden zowel interne als externe factoren goed bekeken. Producten die niet door onze kwaliteitscontrole komen worden niet in onze voorraad opgenomen. Ook producten die al enige tijd op voorraad liggen worden periodiek onderworpen aan een kwaliteitscontrole. Zo kunt u er zeker van zijn dat de producten die wij aan u leveren van een kwaliteit zijn waarop u kunt vertrouwen.
      Lees hier meer over de kwaliteitsgarantie van Intercel

    • Wat is NEN?

      NEN staat voor het Nationale Normalisatie-Instituut. Wie meedoet aan normalisatie, deelt zijn kennis om er samen met anderen voordeel uit te halen. Normalisatie streeft naar efficiënte, veilige, gezonde en duurzame producten en processen. Op een slimme manier worden meerdere belangen met elkaar verenigd. In Nederland is NEN het nationale normalisatie-instituut. Zij werken in Europees (CEN, CENELEC en ETSI) en wereldwijd (ISO, IEC en ITU) verband aan economische groei en welzijn. Als Nederlands centrum van normalisatie helpt NEN bedrijven en andere partijen om onderling heldere en toepasbare afspraken te maken.

    • Wat is de Stibat?

      Stibat staat voor Stichting Batterijen. Dit is de organisatie die de inzamelactiviteiten voor lege batterijen in Nederland coördineert. Zij ontwikkelen activiteiten op diverse terreinen om iedereen te informeren over het hoe en waarom van de inzameling van lege batterijen. En dat gebeurt zonder winstoogmerk. Sinds 1995 is er een wettelijke regeling die voorschrijft dat gebruikte batterijen door of namens producenten en importeurs van batterijen ingezameld en gerecycled moeten worden. Stibat heeft deze taak op zich genomen. Per batterij moet een zogenaamde verwijderingsbijdrage betaald worden.

    • Hoe verleng ik de levensduur van mijn accu?

      De levensduur van een accu is van een aantal factoren afhankelijk. Op sommige factoren heeft u geen grip, maar op een aantal factoren kunt u zelf invloed uitoefenen om zo de levensduur van de accu te optimaliseren.

      - Kwaliteit: Uw accusysteem is zo sterk als de zwakste schakel in het geheel. Het is daarom van groot belang dat alle onderdelen in het systeem van hoogwaardige kwaliteit zijn, van battery equalizer tot verbinder, van klapscheider tot acculader. Door in het accusysteem enkel kwalitatief hoogwaardige onderdelen toe te passen verlengt u de levensduur van uw gehele accusysteem aanzienlijk.

      - Omgeving: De omgeving waarin het accusysteem zich bevindt is van grote invloed op de prestatie en levensduur van het accusysteem. Zo zal een te hoge of te lage temperatuur een negatieve invloed hebben. Door bijvoorbeeld een airconditioningsysteem toe te passen kunt u de temperatuur waarin het accusysteem zich bevindt ten positieve beïnvloeden en daarmee de levensduur verlengen.

      - Laadstroom: Over- of onderspanning kan schadelijk zijn voor een accu. De accu wordt blijvend beschadigd waardoor de capaciteit afneemt. Door het toepassen van een intelligente acculader met druppellaadfunctie wordt een accu altijd op maximale spanning gehouden, zonder dat deze overladen wordt. Met een accubewaker wordt voorkomen dat een accu te diep ontladen wordt.

      - Monitoring en onderhoud: Met tijdig periodiek onderhoud en voortdurende monitoring kunt u problemen voor zijn. Door de accu's regelmatig te controleren of laten controleren kunt u voorkomen dat sluimerende problemen uiteindelijk leiden tot een kortere levensduur of zelfs acuut falen van uw accusysteem. Door het gebruik van monitoringsystemen kunt u voortdurend de staat van de accu en het systeem in de gaten houden. Zo krijgt u een goed beeld van de staat van de accu en weet u tijdig of er actie ondernomen moet worden.
      Lees hier meer over de levensduur van een accu

    • Is de positie waarin ik de accu monteer van invloed op de levensduur?

      De VRLA AGM en Gel accu's mogen in principe in iedere positie (behalve ondersteboven) gemonteerd worden. Dat is dankzij het lekvrije karakter van dergelijke accu's. Door het ontwerp heeft de positie waarin de accu's gemonteerd worden geen effect op de levensduur. Dat geldt ook voor Lithium accu's. Natte / NiCad accu's dienen ten alle tijden rechtop gemonteerd te worden, omdat anders het risico op lekkage van accuzuur ontstaat.
      Lees hier meer over de levensduur van een accu

    • Wat u moet weten over een AGM accu en temperatuur?

      Een AGM accu levert de beste prestatie bij een omgevingstemperatuur van 20°C. Bij koude temperaturen wordt de interne weerstand verhoogd waardoor de capaciteit van de accu vermindert. AGM accu’s behouden bijvoorbeeld met -20°C een capaciteit van 40%. Een hoge temperatuur heeft eveneens een zeer negatief effect op de levensduur van een AGM accu. Volgens de ontwerpstandaarden heeft een Long Life AGM accu een functionele levensduur van 10 jaar bij een omgevings- temperatuur van 20°C. Bij een temperatuur van 30°C zal dit 4 jaar zijn en bij 40°C zelfs nog maar 2 jaar. Dit laat zien hoe belangrijk het is dat accu ruimtes goed gekoeld zijn zodat AGM accu’s optimaal presteren. De grafiek illustreert de situatie en de daling van de capaciteit in verhouding tot de daling van de operationele temperatuurverschillen.

      Invloed van de temperatuur op de laadspanning
      Als de omgevingstemperatuur verandert, zal de elektrochemische activiteit in een accu toe- of afnemen. Daarom zal bij een temperatuur stijging de laadspanning moet worden verlaagd om overbelasting te voorkomen. Bij extreem lage temperaturen geldt het tegenovergestelde en moet de laadspanning worden verhoogd om onderlading te voorkomen. Om een optimale levensduur te verkrijgen, adviseren wij om een acculader te gebruiken, die middels een temperatuursensor de laadspanning reguleert. De grafiek toont de relatie tussen temperaturen en laadspanning in zowel cyclische als stationaire toepassingen.

    • Is het beter om een accu op de lader aangesloten te laten, of om deze slechts eens in de paar maanden te laden?

      Een accu kunt u in principe gewoon op de acculader aangesloten laten, mits dit een zogenaamde druppellader betreft. Een druppellader is een intelligente acculader die de accu voorziet in precies genoeg stroom om volledig geladen te blijven, zonder dat de accu beschadigd raakt. Acculaders zonder druppellaadstand kunnen mogelijk schade toebrengen aan de accu doordat zij de accu 'overladen'. Als u dus gebruikmaakt van een intelligente acculader die automatisch overschakelt op druppelladen kunt u de accu zonder problemen aangesloten laten op de lader.
      Lees hier meer over hoe u een accu oplaadt.

    • Wat zijn de voordelen van het gebruik van Cellpower accu’s?

      - Lage zelfontlading, superieure prestaties.
      - Hoge kwaliteit en concurrerende prijs van de accu’s.
      - Accu’s voor elke toepassing: UPS, elektrisch gereedschap, telecommunicatie, enz.
      - Service ondersteund door Cellpower na aankoop
      Bekijk hier onze Cellpower accuproducten.

    • Wat te doen bij een defecte accu?

      Een defecte accu is niet alleen erg vervelend, maar kan ook gevaarlijk zijn. Zo kan een accu die van binnen niet in orde is enorm warm worden, wat ook aan de omliggende accu's schade toe kan brengen. Daarnaast is er ook het risico op brand of explosiegevaar. Het blijven gebruiken van een slecht functionerende of defecte accu raden wij dan ook ten zeerste af. Dat natuurlijk los van het feit dat een defecte accu niet optimaal presteert en daarom niet voldoende kan voorzien in de stroombehoefte van uw toepassing. Er zit niets anders op dan de defecte accu te vervangen door een nieuw exemplaar. Intercel kan u daarbij adviseren. Ook de afvoer van de oude accu kan Intercel voor haar rekening nemen. Wij zorgen ervoor dat uw oude accu wordt afgevoerd en op de juiste manier wordt gerecycled. Natuurlijk is voorkomen beter dan genezen. Zo kunt u met een accumonitor of accutester tijdig constateren of een accu verkeerd wordt geladen of niet goed functioneert. Bij tijdige signalering kunnen maatregelen genomen worden om de levensduur van de accu te verlengen. Accessoires die u daarbij kunnen helpen heeft Intercel ook in haar assortiment.
      Lees hier meer over waaraan u een defecte accu kunt herkennen.

    • Welke stelling of kast heb ik nodig voor mijn accusysteem?

      Het creëren van een accusysteem is altijd maatwerk. Het systeem moet ten alle tijden kunnen voldoen aan de specifieke eisen van de gebruiker. Daarnaast hangt de precieze configuratie ook af van de omgeving waarin het systeem komt te staan. Er is daarom geen vaste vuistregel als het gaat om de stelling of kast die u nodig heeft voor uw accusysteem. De specialisten van Intercel hebben veel ervaring met het ontwerpen en assembleren van accusystemen voor bijvoorbeeld noodstroomvoorziening. De gebruikte materialen zijn altijd van hoogwaardige kwaliteit zodat u voor een langere tijd verzekerd bent van een betrouwbare stroomvoorziening. Ook het onderhoud aan uw accusysteem kunt u uit laten voeren door de technisch specialisten van Intercel.
      Lees hier meer over de maatwerkoplossingen van Intercel

  • Technisch
    • Technisch
    • Waar kan ik de technische gegevens van de producten vinden?

      Bij ieder product op onze website wordt ook de relevante technische informatie gegeven. Daarvoor klikt u op een product. Vervolgens komt u op de productpagina waar alle relevante informatie beschreven staat. Bij de meeste producten kunt u daarnaast ook de bijbehorende datasheets in .pdf downloaden. Daarnaast kunt u op onze downloads-pagina technische informatie, productcertificaten en gebruiksaanwijzingen vinden. Met vragen over de technische gegevens van onze producten kunt natuurlijk altijd contact opnemen met onze specialisten.

    • Wanneer moet een accupack van een noodverlichtingarmatuur worden vervangen?

      Volgens de NEN 1010 en NEN 1838 normen moeten vluchtwegen met minimaal 1 Lux verlicht worden. Wanneer de stroom uitvalt moet de noodverlichting gegarandeerd één uur branden. Accu’s verliezen na verloop van tijd hun capaciteit. Daarom stelt de fabrikant de maximale levensduur op 4 jaar. Na die 4 jaar zal de accu nog wel functioneren, maar nooit de gevraagde lichtopbrengst geven. U bent dus wettelijk verplicht om het accupack om de 4 jaar te vervangen. Wanneer u aan deze eis voldoet, zal het accupack de gevraagde één uur stroom leveren.

      Autonomie accupack
      Als een accupack wordt getest, dan wordt de autonomie (tijdsduur totdat het accupack is ontladen) van het accupack getest. Er vindt een controle plaats of het noodverlichtingarmatuur nog 1 uur brandt door het spanningsloos te maken van de installatie. Wanneer een accupack niet meer de gevraagde autonomietijd haalt, leveren wij voor elk armatuur een accupack uit voorraad. Tevens zijn alle Cellpower accupacks gemaakt van HT (High Temperature) cellen, deze zijn bestand tegen een omgevingstemperatuur tot 65°C.

    • Wat is de definitie van "cyclisch gebruik" en "stand-by gebruik"?

      "Cyclisch gebruik" - directe energiebron: Vele malen intensief ontladen en weer opladen (cyclisch gebruik), waardoor cyclische AGM accu's optimaal geschikt zijn voor bijvoorbeeld rolstoelen, golftrolleys, boten, grasmaaiers, medische apparatuur en speelgoed. Cyclische accu's kunnen ook gebruikt als energiebron in elektrische motorfietsen of schrobmachines.

      Accu’s voor stand-by gebruik
      "Stand-by gebruik" - back-up stroom: Voornamelijk gebruikt als noodstroom om schade te voorkomen die veroorzaakt kan worden door plotselinge stroomuitval. Voor stand-by gebruik worden stationaire / stand-by accu's toegepast. Deze AGM accu types worden zelden ontladen en continu op spanning gehouden/bijgeladen.

    • Als een accu het niet meer doet, hoe zie ik dat dan?

      - Verminderde prestatie
      - Laag voltage
      - Kan niet laden/herladen
      - Opgezwollen behuizing
      - Zuurcorrosie
      Lees hier meer over waaraan u een defecte accu kunt herkennen.

    • Hoe laad ik een accu op?

      Een AGM accu wordt opgeladen met een acculader. De meest bekende acculaders zijn 3 traps acculaders, druppelladers, dynamo's en DC buffervoedingen. In de manier van laden wordt er onderscheid gemaakt tussen standby en cyclisch gebruik. Cyclisch gebruik betekent dat de accu regelmatig wordt ontladen en opgeladen, bijvoorbeeld in een elektrische rolstoel of golftrolley. Standby gebruik betekent dat de accu zelden wordt aangesproken. Bijvoorbeeld een accu in een UPS. Deze wordt alleen aangesproken als de stroom uitvalt. Voor meer informatie klik hier.

    • Wat is een parallelschakeling?

      Een parallelschakeling wordt gebruikt om de capaciteit te verhogen. Door 2 of meer accu's parallel te schakelen wordt het vermogen (Ah) bij elkaar opgeteld, de spanning (V) blijft gelijk. Parallel schakelen betekent dat de pluspolen en minpolen aan elkaar worden verbonden. Voorbeeld: 10 accu's van 12V 50Ah in parallel geschakeld vormen een accusysteem van 12V 500Ah. Verder is het erg belangrijk bij parallel-schakelen dat de kabels dezelfde lengte en dikte hebben.

      Accu’s met verschillende capaciteiten(Ah) / spanningen(V) mogen nooit met elkaar in parallel geschakeld worden. Wij raden aan accu’s van dezelfde spanning/capaciteit in één accusysteem te monteren, van hetzelfde merk/serie en bij voorkeur van dezelfde productiedatum. Klik hier voor meer informatie.

    • Wat is een serieschakeling?

      Een serieschakeling wordt gebruikt om de spanning te verhogen. De capaciteit bij een serieschakeling blijft gelijk. Voorbeeld: 30 accu’s van 12,8 Volt 100 Ah in serie geschakeld vormen een accusysteem van 384 Volt 100Ah. Verder is het erg belangrijk bij serie-schakelen dat de kabels dezelfde lengte en dikte hebben. Bij een serieschakeling wordt de pluspool van de ene batterij verbonden met de minpool van de andere batterij. De overgebleven plus-en minpool worden met de gebruiker verbonden, ook wel eindmin en eindplus genoemd.

      Accu’s met verschillende capaciteiten (Ah) / spanningen (V) mogen nooit met elkaar in serie geschakeld worden. Wij raden aan accu’s met van dezelfde spanning/capaciteit in één accusysteem te monteren, van hetzelfde merk/serie en bij voorkeur van dezelfde productiedatum. Klik hier voor meer informatie.

    • Hoe lang gaat mijn accu mee?

      Hoe lang een accu meegaat hangt mede af van hoe vaak en hoe diep de accu ontladen wordt. Verder is het van belang dat de accu goed en met de juiste acculader geladen wordt. Bij normaal gebruik (dat wil zeggen dat de accu niet vaak ontladen en geladen wordt) is een gebruiksduur van 5-8 jaar voor de Gel accu en de AGM accu haalbaar. Wanneer men 2 Volt NiCd cellen toepast kan een gebruiksduur van 10-15 jaar worden gehaald. Wanneer de accu’s vaak ontladen worden gaat dit ten koste van de levensduur van de accu’s. Ook is het belangrijk rekening te houden met de omgevingstemperatuur. Een normale omgevingstemperatuur is 20°C, wanneer dit hoger wordt gaat dit ten koste van de levensduur van de accu’s.
      Lees hier meer over de levensduur van een accu

    • Wat is de laadstroom van een AGM accu?

      Voor het aanhouden van de juiste laadstroom voor een AGM accu hebben wij één vuistregel gemaakt. Voor de minimale laadstroom van een AGM accu kunt u 10-25% van de accu capaciteit aanhouden. Als voorbeeld; bij één 12V 100Ah AGM accu, raden we aan deze te laden met een 12V acculader met een laadstroom tussen de 10A en 25A. De maximale laadstroom bij het opladen van AGM accu’s is 30% van de accu capaciteit, om overlading en beschadiging van de accu te voorkomen.

      Wat gebeurt er bij een te kleine laadstroom?
      Is een te kleine laadstroom schadelijk voor een AGM accu? Vaak wordt er gedacht dat een AGM accu ook met een kleine laadstroom met lang wachten vol komt. Maar helaas kan een accu beschadigd worden bij een te kleine laadstroom. Bij deze een technische onderbouwing: door de zwaartekracht zal het vrijkomende zware zuur (tijdens het laden) onderin de accu blijven. Als de laadstroom hoog genoeg is, zal er voldoende gasvorming in de accu zijn. Hierdoor ontstaat een goede zuurmenging in de accu, waardoor het soortelijk gewicht van het accuzuur boven- en onderin de accu nagenoeg gelijk is. Dit vergroot de levensduur van een AGM accu aanzienlijk. Intercel adviseert u daarom altijd een acculader met een laadstroom van tenminste 10% van de nominale capaciteit van de accu toe te passen.
      Lees hier meer over hoe u een accu oplaadt.

    • Wat is de levensduur van een AGM accu?

      De levensduur van een AGM accu is afhankelijk van vele factoren. Om te beginnen het type AGM accu. Er zijn namelijk AGM accu’s voor stationair gebruik en voor cyclisch gebruik. Een AGM accu voor stationair gebruik heeft een ontwerplevensduur, deze is gebaseerd op standaard omstandigheden met o.a. een omgevingstemperatuur van 20°C. De levensduur van een AGM accu voor cyclisch gebruik wordt weergegeven in het aantal cycli ten opzichte van de diepte van de ontladingen.

      Levensduur AGM accu stationair gebruik
      Een AGM accu voor stationair gebruik wordt toegepast voor beveiligingsystemen, UPS systemen, Telecommunicatie, tilliften, speelgoed e.d. Bij deze toepassingen wordt de accu pas ontladen als er stroom wordt gevraagd. Afhankelijk van het aantal ontladingen en de omgevingsfactoren, is de levensduur van een AGM accu voor kleine systemen 3-5 jaar. Bij grotere UPS of Telecomsystemen wordt een Long Life AGM accu (Lange levensduur AGM accu's) gebruikt met een levensduur van 10-12 jaar.

      Levensduur AGM accu cyclisch gebruik
      AGM accu’s voor cyclisch gebruik verschillen in meerdere opzichten van stationaire accu’s. Cyclische AGM accu’s zijn speciaal geschikt voor vele malen intensief ontladen en weer opladen. De functionele levensduur van een cyclische accu is te berekenen door het aantal ontladingen versus de diepte van de ontlading. De gemiddelde cyclische accu behaalt meer dan 600 cycli bij 50% DoD (DoD – Depth Of Discharge). Echter, hoe dieper de ontlading, hoe minder het aantal te behalen cycli van de accu. Indien de accu niet meer dan 50% wordt ontladen, zal de levensduur langer zijn.
      Lees hier meer over de levensduur van een accu

  • Producten
    • Producten
    • Verschillen AGM en Gel accu’s?

      AGM en Gel accu’s zijn beiden VRLA accu’s of ook wel SLA accu’s genoemd (VRLA= Valve Regulated Lead Acid of SLA= Sealed Lead Acid). Deze termen verwijzen naar veiligheidsventielen in de deksel van de accu. AGM en Gel accu’s worden in de volksmond gel-accu genoemd. Een AGM accu wordt ook wel een vliesaccu genoemd.

      Wat zijn de Verschillen tussen AGM en GEL accu’s?
      VRLA accu’s zijn er in twee uitvoeringen, Gel en AGM. Bij een Gel accu worden bepaalde elementen, gewoonlijk siliconensamenstellingen, aan het zuur toegevoegd, waardoor het elektrolyt verandert in een geleiachtige substantie die niet kan uitlekken. Het zuurstofgas “boort” kanaaltjes in de gel, van de positieve naar de negatieve plaat, waar het in aanraking komt met het waterstofgas en recombineert tot water. Deze accu's hebben een uitstekende capaciteit, maar zijn door de wat hogere zuurweerstand slechts beperkt geschikt als startaccu. Ze kunnen zeer goed tegen te hoge ontlading, d.w.z. wanneer accu is ontladen tot 20% van de nominale capaciteit.

      In AGM (Absorbed Glass Mat) accu’s wordt het elektrolyt op zijn plaats gehouden door middel van een scheidingsvlies. Daarom worden deze ook wel vliesaccu’s genoemd. Dat vlies bestaat uit een matje van glasvezel en werkt als een spons. De werking is gebaseerd op de capillaire eigenschappen van het vlies. De accu’s kunnen worden uitgevoerd met zeer dunne scheidingsvliezen, waardoor de interne weerstand laag is. Dat betekent dat bij een kleine omvang een hoog vermogen kan worden bereikt, waardoor dit type een ideale accu is voor veel diverse toepassingen.
      Bekijk hier onze accuproducten

    • Wat is het verschil tussen de Cellpower CPC, CPX en CPG serie?

      De CPC en CPX accu series van Cellpower zijn beiden AGM accu series voor cyclisch gebruik. Daarbij is een CPC accu gemaakt voor sterk cyclisch gebruik en de CPX serie voor extreem cyclisch gebruik. Een accu uit de CPG serie is in tegenstelling tot die uit de CPC of CPX serie geen AGM accu, maar een Gel accu. Het verschil is dat bij een AGM accu het accuzuur geabsorbeerd is in glasvezelmatten tussen de loodplaten in de accu. Bij een Gel accu is er geen vloeibaar accuzuur in de accu aanwezig, maar zit er tussen de loodplaten een gelachtige substantie. Door deze samenstelling is een Gel accu minder geschikt als startaccu aangezien de piekstromen lager liggen dan bij een AGM accu. Het voordeel van een Gel accu is dan weer dat deze goed tegen een diepe ontlading kan. Ook accu's uit de CPG serie zijn zeer geschikt voor cyclisch gebruik. Wilt u weten welk type cyclische accu het meest geschikt is voor in uw specifieke toepassing? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

    • Welke accu is geschikt als startaccu voor in de auto?

      Intercel levert accu's voor de meest uiteenlopende toepassingen. Zo heeft Intercel ook kwalitatief hoogwaardige startaccu's in haar assortiment. De Optima RedTop serie is speciaal ontworpen om dienst te doen als startaccu, niet alleen voor in de auto, maar bijvoorbeeld ook voor in agrarische voertuigen als een tractor of oogstmachine. De Optima RedTop accu's zijn zelfs na twaalf maanden stilstand nog in staat direct een auto te starten, een unieke eigenschap die RedTop accu's zeer aantrekkelijk maakt voor seizoensgebonden gebruik. In vergelijking met gewone loodaccu's hebben Optima RedTop accu's een 15 keer hogere trilweerstand. Daarmee is de RedTop serie de beste keuze als u op zoek bent naar een betrouwbare startaccu.
      Lees hier meer over hoe u de juiste accu kiest.

    • Welke accu heb ik nodig voor mijn scootmobiel?

      Voor een scootmobiel raadt Intercel een cyclische accu aan. Deze accu's zijn speciaal ontworpen op dat ze veelvuldig opgeladen en ontladen kunnen worden. Zo bent u een zo lang mogelijke tijd verzekerd van een betrouwbare stroomvoorziening aan uw scootmobiel. Met een kwalitatief hoogwaardige cyclische accu zult u onderweg nooit zomaar zonder stroom stil komen te staan. Accuseries die uitstekend geschikt zijn voor het gebruik in uw scootmobiel zijn de CPC en CPX series van Cellpower en de NPC serie van Yuasa.
      Lees hier meer over hoe u de juiste accu kiest.

    • Welke accu heb ik nodig voor mijn caravan mover?

      Voor het gebruik van een caravanmover raadt Intercel een cyclische accu aan. Deze accu's zijn speciaal ontworpen op dat ze veelvuldig opgeladen en ontladen kunnen worden. Zo bent u een zo lang mogelijke tijd verzekerd van een betrouwbare stroomvoorziening aan uw caravan mover. Met een kwalitatief hoogwaardige cyclische accu zult blijvend het gemak van een caravanmover ervaren. Deze zal niet zomaar uitvallen. Accuseries die uitstekend geschikt zijn voor uw caravanmover zijn de CPC en CPX series van Cellpower, de YellowTop en RedTop series van Optima en de NPC serie van Yuasa.
      Lees hier meer over hoe u de juiste accu kiest.

    • Welke accu heb ik nodig voor mijn elektrische scooter?

      Voor een elektrische scooter raadt Intercel een cyclische accu aan. Deze accu's zijn speciaal ontworpen op dat ze veelvuldig opgeladen en ontladen kunnen worden. Zo bent u een zo lang mogelijke tijd verzekerd van een betrouwbare stroomvoorziening aan uw elektrische scooter. Met een kwalitatief hoogwaardige cyclische accu zult u onderweg nooit zomaar zonder stroom stil komen te staan. Accuseries die uitstekend geschikt zijn voor uw elektrische scooter zijn de CPC, CPX en CPG series van Cellpower. Daarnaast biedt Intercel ook Lithium accu's van pbq. Deze accu's zijn zeer licht in gewicht, kunnen zeer goed tegen zwaar cyclisch gebruik en hebben in vergelijking met gewone AGM accu's een hogere energiedichtheid, wat tot een grotere actieradius leidt.
      Lees hier meer over hoe u de juiste accu kiest.

    • Wat doet een accubewaker?

      Een te diepe ontlading kan blijvende schade toebrengen aan uw accu. De accu zal na een te diepe ontlading niet meer dezelfde capaciteit kunnen halen als voor de te diepe ontlading. Om te voorkomen dat een accu te diep wordt ontladen kunt u een accubewaker toepassen. Deze zorgt ervoor dat bij een dreigende te diepe ontlading de stroomafgifte van de accu wordt uitgeschakeld. Zo blijft uw accu altijd boven het minimale spanningsniveau. Er bestaan ook accubewakers die niet alleen de stroomafgifte van de accu uitschakelen bij dreigende onderspanning, maar ook tijdig een (licht)signaal afgeven wanneer het minimale spanningsniveau van de accu wordt genaderd. Zo kunt u bijtijds maatregelen treffen en de accu bijladen. Met een accubewaker kunt u zo de levensduur van de accu verlengen.

    • Wat doet een batterijmonitor?

      Batterijmonitoren zijn voor een accu in een accusysteem als een brandstofmeter voor de benzinetank in een auto. Met een batterijmonitor kunt u precies de staat van de accu aflezen. Zo kunt u voortijdig anticiperen op een minder wordende accu en deze op tijd vervangen. Daarnaast waarschuwt een accumonitor voor een te hoge of een te lage laadspanning. Zo wordt schade aan de accu voorkomen en blijft deze voldoende geladen. Door een batterijmonitor toe te passen in uw accusysteem verlengt u de levensduur van uw accu's.

    • Wat doet een battery equalizer?

      Ook tussen twee identieke accu's kan op den duur een spanningsverschil ontstaan. Dat kan komen door invloeden vanuit de omgeving, zoals een veranderde omgevingstemperatuur, of doordat de (gevraagde) capaciteit is veranderd. Door een equalizer te plaatsen tussen de acculader en de accu's zelf wordt het spanningsverschil tussen de accu's opgeheven. Daardoor wordt de levensduur van de accu's aanzienlijk verlengd. Met een battery equalizer bent u daarom voor een langere tijd verzekerd van een betrouwbare energievoorziening.

    • Wat doet een isolatiebewaker?

      In tegenstelling tot vaste accusystemen hebben mobiele accusystemen meestal geen aardlekschakelaar. Een aardlekschakelaar beschermt tegen potentieel dodelijke aardlekstromen. Om gevaarlijke situaties in mobiele toepassingen, zoals een servicewagen, te voorkomen biedt Intercel verschillende isolatiebewakers aan. Wanneer men zich in de servicewagen bevindt is men tegen aardlekstromen beschermd door de isolerende werking van de rubberen banden van de servicewagen. Buiten de wagen schuilt er echter wel een risico op aardlekstromen. Zodra een aardlekstroom zich voor dreigt te doen schakelt de isolatiebewaker het 230 Volt systeem automatisch uit. Zo is de veiligheid van de gebruiker gewaarborgd en hoeft er geen aparte aardpin in de grond geslagen te worden. Op deze manier gaan veiligheid en gebruiksgemak hand in hand.

    • Wat doet een scheidingsrelais / seperator?

      In veel voer- en vaartuigen, zoals bijvoorbeeld campers en hybride boten, zit veelal een aparte startaccu en accessoire accu. Met een scheidingsrelais kan wat betreft de laadstroom prioriteit gegeven worden aan de ene of de andere accu. De laadstroom is immers vaak van één bron afkomstig. Zolang de spanning van de startaccu te laag is zal een scheidingsrelais ervoor zorgen dat de beschikbare laadstroom geheel wordt gebruikt om de startaccu bij te laden. Is de startaccu opgeladen, dan zal het scheidingsrelais ook laadstroom aan de accessoire accu leveren. Mocht de spanning van de startaccu voor een bepaalde periode weer onder een bepaald niveau komen, dan zal het scheidingsrelais weer alle beschikbare laadstroom naar de startaccu dirigeren. Zo blijft uw startaccu altijd geladen. De 'battery separators' van Cellpower hebben daarnaast een unieke eigenschap. Deze zijn namelijk bipolair. Dat houdt in dat de stroom door een seperator twee richtingen uit kan lopen. Dit komt bijvoorbeeld van pas wanneer u uw accessoire accu laadt middels een acculader. De seperator zal tijdens het laden van de accessoire accu ook laadstroom naar de startaccu geleiden. Zodra de acculader van de accessoire accu wordt ontkoppeld zal de separator ook de stroom van de accessoire accu naar de startaccu toe afsluiten. Zo blijft uw startaccu altijd maximaal geladen, zonder dat deze de accessoire accu leegtrekt.

    • Waar moet ik op letten bij het laden van batterijen?

      Een paar praktische tips: Laad nooit primaire batterijen op. Deze worden heet en kunnen gaan lekken of zelfs exploderen. Laad oplaadbare batterijen de eerste keer volledig op. Ze worden namelijk ongeladen door de fabrikant geleverd. Deze eerste keer laden duurt altijd langer dan normaal en moet bij voorkeur op de langzame manier gebeuren (dus niet snelladen). Laad de batterij niet op in een koude omgeving (onder 0°C). Eenmaal geladen zijn ze overigens wel bij kou uitstekend te gebruiken.
      Zorg dat de batterij de eerste keer altijd volledig wordt opgeladen; niet halverwege het laadproces uit de lader nemen, dit is zeer nadelig voor de batterij. Voor de levensduur van de batterij is het bovendien van belang dat de batterij eerst geheel opgebruikt (of elektronisch ontladen) moet zijn, alvorens weer op te laden. De eerste keer, of na langdurige rust, kan het voorkomen dat de batterij niet volledig geladen wordt en haar capaciteit niet haalt. Door de batterij dan volledig te ontladen en weer op te laden wordt de capaciteitsopname bevorderd.
      Voor het gebruiksgemak van NiMH-batterijen is het vaak gewenst dat batterijen binnen 1 à 2 uur vol zijn. Gezien de samenstelling van NiMH-batterijen is snelladen binnen die tijd niet aan te bevelen en de specifiek voor deze NiMH-cellen gemaakte laders doen er dan ook minstens 3 à 4 uren over.
      Na het laadproces moet de lader kunnen overschakelen op druppellading. Als de batterijen na het laden nog enkele dagen (of weken) in de lader blijven zitten, zorgt de druppellaadstroom ervoor dat de batterij steeds vol blijft. De zelfontlading wordt dan gecompenseerd doordat de lader extra energie ‘bijdruppelt’.
      Lees hier meer over hoe u een accu oplaadt.

    • Welke lader is het best bruikbaar?

      Er zijn helaas veel niet-goedgekeurde en slechte laders op de markt. Ze zijn wel vaak lekker goedkoop, maar ze benutten de oplaadbare batterij maar deels. Een goede lader voldoet aan de volgende eigenschappen:

      -Snelladen. Voor het gebruiksgemak van NiCd batterijen is het vaak belangrijk dat batterijen binnen 1 à 2 uur vol zijn. Gezien de samenstelling van NiMH batterijen is snelladen binnen die tijd niet aan te bevelen en de specifiek voor deze NiMH-cellen gemaakte laders doen er dan ook minstens 3 à 4 uren over.

      -Automatische laadstroom. Het is belangrijk dat de lader een ingebouwde controle op de juiste laadstroom voor het betreffende batterijtype heeft.

      -Bescherming tegen overladen. Goede laders hebben een automatische timer, of een elektronische controle op overlading die ervoor zorgt dat het laden stopt als de batterij volledig is volgeladen. Bij ongecontroleerde overlading kan de batterij zo heet worden dat door de chemische processen het ventiel openspringt. Batterijen die veel te heet zijn geworden, gaan bovendien inwendig kapot, zodat je er niets meer aan hebt.

      -Druppellading. Na het laadproces moet de lader kunnen overschakelen op druppellading. Als je de batterijen na het laden nog enkele dagen (of weken) in de lader laat zitten, zorgt de lader ervoor dat de batterij steeds vol blijft. De zelfontlading wordt dan gecompenseerd doordat de lader extra energie bijdruppelt.
      Bekijk hier onze acculaders.

    • Waarop te letten bij het opladen?

      Een paar praktische tips:

      • Laad nooit primaire batterijen op. Deze worden heet en kunnen gaan lekken of zelfs exploderen.

      • Laad oplaadbare batterijen de eerste keer volledig op. Ze worden namelijk ongeladen door de fabrikant geleverd. Deze eerste keer laden duurt altijd langer dan normaal en moet bij voorkeur op de langzame manier gebeuren (dus niet snelladen).

      • Laad de batterij niet op in een koude omgeving (onder 0°C). Eenmaal geladen zijn ze overigens wel bij kou uitstekend te gebruiken.

      • Zorg dat de batterij de eerste keer altijd volledig wordt opgeladen; niet halverwege het laadproces uit de lader nemen, dit is zeer nadelig voor de batterij. Voor de levensduur van de batterij is het bovendien van belang dat de batterij eerst geheel opgebruikt (of elektronisch ontladen) moet zijn, alvorens weer op te laden. De eerste keer, of na langdurige rust, kan het voorkomen dat de batterij niet volledig geladen wordt en haar capaciteit niet haalt. Door de batterij dan volledig te ontladen en weer op te laden wordt de capaciteitsopname bevorderd.

      • Voor het gebruiksgemak van NiMH-batterijen is het
      vaak gewenst dat batterijen binnen 1 à 2 uur vol zijn. Gezien de samenstelling van NiMH-batterijen is snelladen binnen die tijd niet aan te bevelen en de specifiek voor deze NiMH-cellen gemaakte laders doen er dan ook minstens 3 à 4 uren over.

      • Na het laadproces moet de lader kunnen overschakelen op druppellading. Als de batterijen na het laden nog enkele dagen (of weken) in de lader blijven zitten, zorgt de druppellaadstroom ervoor dat de batterij steeds vol blijft. De zelfontlading wordt dan gecompenseerd doordat de lader extra energie ‘bijdruppelt’.
      Lees hier meer over hoe u een accu oplaadt.

  • Service
    • Service
    • Wat is de levertijd?

      Voor alle producten die wij op voorraad hebben geldt: vóór 16:00 uur besteld is de volgende werkdag in huis (bij afleveradressen in Nederland). Voor bestellingen die tussen 16:00 en 17:00 uur binnenkomen doen wij ons uiterste best, maar kunnen wij niet garanderen dat deze de volgende dag worden geleverd. U krijgt doorgaans een track & trace code waarmee u zelf uw bestelling kunt volgen.

    • Welke producten heeft Intercel op voorraad?

      In principe heeft Intercel alle producten die op onze website staan op voorraad. Voor al onze voorradige producten geldt: vóór 16:00 uur besteld is de volgende werkdag in huis (bij afleveradressen in Nederland). Voor bestellingen die tussen 16:00 en 17:00 uur binnenkomen doen wij ons uiterste best, maar kunnen wij niet garanderen dat deze de volgende dag worden geleverd. Indien een product onverhoopt niet voorradig is, stelt Intercel alles in het werk om het product toch zo snel mogelijk aan u te leveren.

    • Kan Intercel ook het transport verzorgen?

      Intercel werkt samen met een aantal gerenommeerde vervoerders. Het transport van uw bestelling, ook bij een adres buiten Nederland, kunnen we dan ook van deur tot deur voor u regelen. Ook het transport of de verhuizing van een compleet accusysteem kan Intercel voor haar rekening nemen. Onze technisch specialisten beschikken over alle benodigde kennis en ervaring die er bij een dergelijke logistieke operatie komt kijken.
      Lees hier meer over onze logistieke en migratie diensten.

    • Zijn er altijd monteurs beschikbaar?

      Een falende (nood)stroomvoorziening doet zich vaak onverwachts voor. Zodra dat gebeurt is het zaak dat de schade beperkt blijft door zo snel mogelijk te handelen. Intercel is daarop voorbereid. Doorgaans heeft Intercel monteurs stand-by staan om in noodsituaties u zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn. Heeft u snel de technische experts van Intercel nodig? Bel dan 023-5149900

    • Zijn de monteurs ook op zaterdag beschikbaar?

      Intercel staat voor flexibiliteit en maatwerk. Dat betekent dat we onze montagediensten ook, op aanvraag, op zaterdag aan kunnen bieden.

    • Wat is de garantietermijn van de verschillende producten?

      Intercel biedt gunstige garantievoorwaarden en -termijnen op al haar producten. Zo geven wij standaard op onze Cellpower CPW en C&D Dynasty accu's 3 jaar garantie. Onder voorwaarden is deze zelfs uit te breiden naar vijf jaar garantie! Voor de precieze garantievoorwaarden en -termijnen is het raadzaam om contact op te nemen met een van onze specialisten. Zij kunnen er alles over vertellen en u een aantrekkelijk aanbod doen.

    • Waar kan ik de certificaten van de verschillende accu's vinden?

      Intercel heeft een groot aantal VdS-gecertificeerde accu's in haar assortiment. De productcertificaten kunt u op onze downloads-pagina vinden. Daarnaast vindt u op dezelfde pagina ook documenten met technische gegevens en gebruiksaanwijzingen van verschillende producten.

    • Kan Intercel de afvoer van oude accu's verzorgen?

      Intercel levert voor noodstroomsystemen totaaloplossingen. Daar hoort ook de afvoer van oude accu's bij. Onze montagespecialisten kunnen het oude systeem en aanwezige accu's voor u demonteren en afvoeren. Voor de oude accu's draagt Intercel de zorg dat deze correct worden afgevoerd en professioneel worden gerecycled. Op die manier kan Intercel u alle rompslomp en zorgen, zowel voor, als na, als tijdens het project, uit handen nemen.

    • Wat is de wet- en regelgeving omtrent het inpakken en versturen van een accu?

      De regels voor het inpakken en versturen van een accu zijn sterk afhankelijk van het soort accu. Zo zijn de regels rondom de verpakking en verzending van Lithiumaccu's en natte accu's zeer streng, terwijl de regels voor VRLA AGM accu's, vanwege hun lekvrije karakter, al wat milder zijn. Intercel draagt er zorg voor dat de verpakking en verzending van al haar goederen aan de daarvoor geldende eisen voldoet. Voor de regels omtrent het verpakken en verzenden van een accu kunt u het beste het productcertificaat of de gebruiksaanwijzing naslaan. Productcertificaten en gebruiksaanwijzingen van onze accu's kunt u vinden op de productpagina's van de desbetreffende producten of op onze downloadspagina.

  • Milieu aspecten
    • Milieu aspecten
    • Wat doet Intercel voor een beter milieu?

      Intercel staat voor kwaliteit op alle fronten, dus ook als het gaat om het milieu. Ons milieubeleid is dan ook gebaseerd op een actieve houding en een voortdurend streven naar een lagere belasting voor het milieu, zowel als het gaat om productie, als het gebruik, als de afvoer van onze accu's. Daarbij nemen wij de geldende wet- en regelgeving rondom het milieu als een minimale basis en proberen we daar waar het kan nog verder te gaan in het milieuvriendelijker maken van onze bedrijfsprocessen. Om ook onze klanten te helpen bij het verkleinen van de impact op het milieu, biedt Intercel haar relaties de gratis Intercel Accu Recycling Box aan. In deze box kunnen zij defecte en overbodige accu's verzamelen. Wij zorgen er vervolgens voor dat deze wordt opgehaald en de accu's professioneel gerecycled worden. Zo werken we samen aan een beter milieu.
      Lees hier meer over waar Intercel voor staat

    • Zijn batterijen schadelijk voor het milieu?

      Uit vrijwel alle batterijen zijn de laatste jaren alle schadelijke stoffen verwijderd. Alleen NiCd oplaadbaar en loodaccu's bevatten nog zware metalen. Veel van deze batterijen worden volgens Europese richtlijnen al apart ingezameld. De batterij-industrie is druk bezig alternatieve uitvoeringen voor deze batterijen te ontwikkelen om zo het milieuschadelijk aandeel geheel te reduceren. De NiMH- en zinklucht batterij is een voorbeeld van deze ontwikkelingen. Ook Li-ion is daar een voorbeeld van.

    • Waar wordt de verwijderingsbijdrage voor gebruikt?

      Vanaf de productie tot aan de consument wordt een per batterijsoort en -maat verschillend bedrag doorberekend, de zogenaamde verwijderingsbijdrage. De Stichting Batterijen (Stibat) heeft een uitvoeringsplan opgesteld voor de inzameling en verwerking van afgedankte batterijen. Momenteel wordt ca 80% spontaan ingezameld en waar technisch mogelijk al gerecycled.

    • Waar kunnen batterijen worden ingeleverd?

      Particulieren en bedrijven kunnen verbruikte batterijen en battery-packs inleveren bij hun gemeente (chemokars, chemodepots, chemobox). Tevens hebben veel winkels een zogenaamde batterij-emmer in hun winkel, waar de consument zijn oude batterijen in kan deponeren.

      Intercel biedt daarnaast haar relaties de mogelijkheid om gratis een Intercel Accu Recycling Box aan te vragen. Hierin kunnen zij zelf de oude en overbodige accu's verzamelen. Zodra deze vol is zorgt Intercel ervoor dat de accu's professioneel gerecycled worden. Zo werkt Intercel samen met haar klanten aan een beter milieu.

    • Wat gebeurt er met de ingezamelde batterijen?

      Het grootste gedeelte wordt momenteel al volledig gerecycled. Bij NiCd en knoopbatterijen zijn er geen problemen meer. Een groot probleem vormen wel de nog op de markt zijnde kwik batterijen, omdat de huidige verwerkingsmachines alleen 100% kwikloze batterijen kunnen verwerken. Aangezien de productie en daarmee de verkoop van kwik bevattende batterijen sinds enkele jaren gestopt is, mag worden verwacht dat dit probleem zichzelf binnenkort heeft opgelost.

    • Wat betekenen de milieusymbolen op de batterijverpakking?

      Het officiële recyclesymbool is de cirkel met 3 ronde pijlen. Batterijen die nog zware metalen bevatten, vallen onder de Europese Richtlijn 157 en moeten worden voorzien van een speciaal logo (doorgestreepte vuilnisbak). Deze logo's moeten de consument aanzetten tot het inleveren van de batterij i.p.v. het klakkeloos weggooien in de afvalemmer.

    • Moeten batterijverpakkingen ook aan bepaalde eisen voldoen?

      Ja. Een Richtlijn bepaalt dat verpakkingen zo veel mogelijk gereduceerd moeten worden en in elk geval ook gerecycled moeten kunnen worden.

Heeft u niet gevonden wat u zocht?

Advies nodig?

Laat u adviseren door onze specialisten. Wij denken graag met u mee over een passende oplossing.

Neem contact op met één van onze specialisten: